Dansk
Fortolkning
Æstetiske tekster/Litteratur
Romaner
Dansk
Kommunikation
IT og kommunikation
Digital kommunikation
Dansk
Kommunikation
IT og kommunikation
Netetik
Dansk
Kommunikation
IT og kommunikation
Sociale medier
Dansk
Temaer
Mobning

UdlånsafdelingenFindes ikke i informationsafdelingenFindes ikke som orienteringseksemplar  4. til 7. klasse e-bog 
Huskeseddel:
Dansk




Selfie Simon

Indholdsbeskrivelse:
Da Simon skifter skole bliver han udfordret på internettet. Det starter uskyldigt, men udvikler sig til både ulovlige og livsfarlige challenges. Hvor langt tør Simon gå for at blive en berømt YouTuber?

Sammenhæng:
Selfie Simon


Pædagogiske noter:

Karina Kiær
Simon er lige begyndt på en ny skole i 5.klasse. På den gamle skole har han haft en ven, Rasmus, som han har haft en YouTube-kanal med. Alle drengene i den nye klasse går kun op i fodbold, og de synes det er barnligt, at Simon spiller Minecraft og drømmer om at blive en berømt youtuber. Han bliver venner med Rosa, og med hendes hjælp laver han sin første chili-challenge. Den nye video får nogle likes, men også en kommentar fra en der kalder sig Seb05, som synes den er latterlig: Nettet er jo allerede fyldt med videoer, hvor folk spiser chilier. Seb05 begynder at give Simon nye challenges og i takt med, at udfordringerne bliver vildere og vildere, får hans kanal flere og flere subscribers. Men Simon begynder at blive bange. Det han laver er både ulovligt og livsfarligt. Hvor langt tør han gå i sin jagt på Guldtuben?
Den særlige kvalitet i romanen er, at den på en god måde tager en virkelighedsnær problemstilling op for aldersgruppen. Mange drømmer om at lave en youtube-kanal, men hvor langt vil de selv gå for at blive berømte og indstillet til årets Guldtube - jagten på likes er et gennemgående tema.
Kompositorisk er romanen bygget op med en kronologisk fortælling med en tredje personsfortæller med synsvinklen hos Simon, hvis tanker vi følger. Fortællingen afbrydes af sms-beskeder, der foregår mellem romanens hovedpersoner. Der er gode identifikationsmuligheder for eleven, og der kan arbejdes med det at træffe valg, modstå gruppepres, venskab samt jagten på likes.
Der kan arbejdes med fokus på digital dannelse og det tværgående tema It og medier. I forhold til dansk kan der arbejdes inden for kompetenceområderne:
Fortolkning, hvor eleven kan undersøge fortællerpositioner og fortælletyper og kommunikation, hvor eleven kan arbejde med at vurdere konsekvenser af ytringer på internettet.

  • CFU Danmark
    Dansk: 4., 5., 6., 7. kl.
    Dansk: 4., 5., 6., 7. kl.

Sprog:
  • Dansk

Klassetrin:
4. til 7. klasse.

Antal i afdelinger:
  • Ubegrænset antal
Udgiver: Høst
Udgivelsesår: 2017
CFU ID nr.: CFUEBOG1100931
ISBN: 9788763855235
DK5:
Pædagogisk note: Karina Kiær
Pædagogisk vejledning: Karina Kiær





Vent venligst...
Vent venligst mens siden indlæses...