Forside
Aktiviteter i 9AB
Lærerteamet
Indbydelser mm
Månedsbrev
Årsplaner
Fælles mål
Prøverne maj

Vand
Lejrskolen
Projektopgaven

Biologi
Geografi
Historie
Samfundsfag
Dansk
Billedarkiv
Tidligere år
Div. Materialer

Spørgetimer i dansk 9. A og B

 

Spørgetime i dansk for 9. B:

Torsdag d. 7. juni kl. 9.30 i klassen

 

Spørgetime i dansk for 9.A:

Fredag d. 8. juni kl. 10.05 i klassen



Dansk,

prøveform B,

mandag d. 11. juni 2007,

 9.b

 

 

 

8.25:                Yusuf

8.50:                Lasse

9.15:                Kristian

9.40:                Jens

10.05:              Sofie

 

10.30 – 10.45: Kaffepause

 

        10. 45:               Morten

    11.10:               Johanne

        11.35:                Marie

        12.00:                Mikkel

        12.25                 Kiri

       

       12. 50 – 13.25: Middagspause

       

        13.25:                Zeynep

        13.50:                Vinh

        14 15:                Nanna

 

 

 

 

Mød i god tid J (mindst 10 minutter før prøvestart)

 

 

Lokale: vores klasselokale

 

 

 

 

 

       



Dansk,

prøveform B,

Fredag d. 15. juni 2007,

 9. C &  A

 

 

9.C: (vidi)

8.00: Shanna Elkjær

8.25: Maria Pedersen

8.50: Anne Toft

9.15: Emil Trillingsgaard

 

Pause: (9.40- 10.00)

 

9.A:   

10.00: Mustafa

10.25: Erdal

10.50: Rasmus

11.15: Joanna

11.40: Kevin

12.05: Cengiz

12.30: Selcuk

 

12.55 – 13.25: Frokost

 

13.25: Nadia

13.50: Mark

14.15: Ahmet

14.40: Mie

15.05: Sabrina

15.30: Sara Louise 

  

Mød i god tid J (mindst 10 minutter før prøvestart)

Lokale: vores klasselokale

 

 

 

 

 

       



Fordybelsesområder 9.A

Stof /opgivelser

 

 

 

Fordybelsesområde

9.A

Prøveoplæg

Martin Andersen Nexø:

Tyvetøs

Uddrag af Pelle Erobreren

Ditte Menneskebarn

Biografi

Martin Andersen Nexø

 

 

Erdal: uddrag af ”Hovsmeden fra Dyndeby” af Martin Andersen Nexø

Kim Fupz Aakeson: Tennis

Iben Melbye: Se mig dog!

Niarn: Kommer aldrig igen

Jokeren: Havnen

JP: De kasserede

Sulaima Hind: Voxeværk

Fra ridderen på den hvide hest til..

Janne Højgaard: En god dag at vinde

Strunge: Rebel

Turéll: Gennem byen en sidste gang

Rich Kids

 

 

 

 

 

Identitet – hvem er jeg?

 

 

 

 

Nadia: ”En helt ny kvinde” af Kirsten Hoffmeyer

 

 

Selcuk: ”Noget mellem venner” af Daniel Zimakoff

 

 

Dan Turéll: Gennem byen en sidste gang

Jul igen, pul igen

 

Niarn: Kommer aldrig igen

Jokeren: Havnen

MC Einar: Provokerer, onanerer

Michael Strunge: Rebel

 

Lyrik efter 1960

 

 

 

Joanna: ”Den lukrative rendesten” af L.O.C.

Dan Turéll: Jul igen, pul igen

Tom Kristensen: Atlantis

Niarn: Kommer aldrig igen

Jokeren: Havnen

MC Einar: Provokerer, onanerer

Michael Strunge: Rebel

 

 

Oprør

 

 

 

Sara Louise: ”8éren” af Sulaima Hind

Coke Cola light 2003

V6 tyggegummi

 

Reklamer

-         levende

 

 

Kevin: ”Carlsberg, vores øl, vores kamp”

 

Kammertonen, tak

Hvem skabte velfærdssamfundet?

De kasserede

Fra ridderen på den hvide hest til…

 

Sagtekster

 

 

 

 

Tom Kristensen: Landet Atlantis

Michael Strunge: Rebel

Niarn: Kommer aldrig igen

Martin A.N: Tyvetøs

 

Film:

 Pelle Erobreren

Rich Kids

 

Reklamer:

Royal System

Wrangler

 

 

Fremtidsdrømme

 

 

Iben Melbye: Se mig dog!

JP: De kasserede

Michael Strunge: Rebel

Janne Højgaard: En god dag at vinde

 

 

Fremmedgjort

 

 

Cengiz: ”Livet og kærligheden” af Niels Hav

 

Mustafa: ”Livet og kærligheden” af Niels Hav

 

 

Stil

Pin up

 

 

Kortfilm

 

 

Sulaima Hind: Voxeværk

Niarn: Kommer aldrig igen

Dan Turéll: Mord i mørket

 

 

At være anderledes

 

 

 

Klods Hans

Askepot

Eventyr

 

 

Dan Turéll: Mord i mørket

Dennis Jürgensen: Snemanden

 

 

Krimi og gys

 

 

Rasmus: ”Ulovlig indtrængen” af Lone Diana Jørgensen

Niarn: Kommer aldrig igen

Jokeren: Havnen

 

Musikvideoen

 

 

Mie Julie: ”Kan du høre hende synge” af Nik og Jay

Date

Royal System

Tele Danmark

Wrangler

 

Reklamer

- faste

 

 

 

Sabrina: ”italia”

 

Se mig dog

En god dag at vinde

Tennis

 

 

 

 

Nyere noveller

 

 

Mark: ”Må man ikke more sig?” af Kirsten Mølvang

 

I alt 102,75  ns



Tekstopgivelser 9.A

Tekstopgivelser, 9.A:

 

Noveller:

Martin Andersen Nexø: Tyvetøs”                                                       2 ¼

Martin Andersen Nexø: ”Uddrag af Pelle Erobreren”                           9 ½

Martina Andersen Nexø: ”Ditte Menneskebarn”                                  5 ¾

Dennis Jürgensen. ”Snemanden”                                                        24 ¼

Iben Melbye: ”Se mig dog!”                                                               9 ½

Janne Højgaard: ”En god dag at vinde”                                               9

 Kim Fupz Åakeson: ”Tennis”                                                            5

                                                                                                       

 

 

Eventyr:

H.C. Andersen: Klods Hans                                                                                4

Askepot                                                                                                             6 ¾

 

 

Digte:

Michael Strunge: ”Rebel”                                                                                     ½

Dan Turéll: ”Gennem byen en sidste gang”                                                          

Tom Kristensen: ”Landet Atlantis – et symbol” (1920)                                         1 ¼

Niarn: ”Kommer aldrig igen”                                                                               

Jokeren: ”Havnen”                                                                                             

MC Einar:”Provokerer, ornanerer” (1988)                                                           

 

”Glad i åbningstiden” tekst Dan Turéll, musik Halfdan E

Indspillet i Kbh. 1984-86 & i Århus 1992-93:

”Jul igen, pul igen!”                                                                                             ¾

 

Reklamer:

Fra:

Reklametid

Af Jane Kristensen og Jørgen Riber Christensen

Dansklærerforeningen 2003

 

”Date”  - Vi Unge” 2002

Royal System, Bo Bedre 1966

Tele Danmark – Vi unge 2002

Wrangler Gaffa, 2002

 

Tv-reklame for Coca cola light 2003

Tv-reklame for v6 tyggegummi med Christina Roslyng

 

+ analyse af reklamer i grupper

 

Nederst på formularen

 

Sagtekster:

JP, 22/4-07:

”Kammertonen, tak”                                                                                           1 ¾

”Hvem skabte velfærdssamfundet?”                                                                    ¾

 

Søndag, 30.4-07

”Fra ridderen på den hvide hest til metroseksuelle drengerøve”                               6 ¾

 

JP 29/4-07 ”De kasserede”                                                                                  3 ¾

                                                                                                                                       98.2

 

Hovedværker:

Dan Turéll: ”Mord i mørket”  (Borgen 2005)

Sulaima Hind: ”Voxeværk” (Høst Paperback, 2.udg 1998)

 

Anden fiktion:

DR 2, DR undervisning, 11.03-02: ”Danske digtere 1900-1918”

 

”Onkel Danny – portræt af en karma cowboy” manuskript og instruktion Steen Møller Rasmussen og Lars Movin, Plagiat Film 2002

 

”Danske musikvideoer” (2001-2005) – Grethe Grønkjær, GeGE 2006

-         ”Havnen”

-         Kommer aldrig igen”

 

Spillefilm:

 ”Pelle Erobreren” instruktion Bille August (1987)

 

 ”Rich kids” instruktion Rune Bendixen (biopremiere 01.03.07)

+ arbejdet med undervisningsmaterialet på hjemmesiden: http://www.richkidsthemovie.dk/

(Det danske Filminstitut 2007)

 

”Mord i mørket” instruktion: Erik Balling (1986)

 

 ”En ubekvem sandhed” (Al Gore) (2006)

 

Kortfilm:

Stil

Pin up

 



Fordybelsesområder 9.B

Stof /opgivelser

 

 

 

Fordybelsesområde

9.B

Prøveoplæg

Martin Andersen Nexø:

Tyvetøs

Uddrag af Pelle Erobreren

En strandvasker

Biografi

Martin Andersen Nexø

 

 

Iben Melbye: Se mig dog!

                       Moonie

Janne Højgaard: En god dag at vinde

Niels Hav: Livet og kærligheden

Niarn: Kommer aldrig igen

Jokeren: Havnen

 

Sulaima Hind: Voxeværk

Fra ridderen på den hvide hest til..

Millionær på Gud

Identitet – hvem er jeg?

 

 

 

Mikkel. ”Ude på landet” af Dan Turell

 

Morten: ”P-I-G-E” af Malk De Koijn

Dan Turéll: Gennem byen en sidste gang

Jul igen, pul igen

 

Niarn: Kommer aldrig igen

Jokeren: Havnen

MC Einar: Provokerer, onanerer

 

Benny Andersen:

Mit liv som indvandrer

Smil

Svantes lykkelige dag

Morgenhymne

Mørkets sang

Ung

 

 

 

Lyrik efter 1960

 

 

Yusuf: ”Den røde tråd” af Shubidua

Dan Turéll: Jul igen, pul igen

Niarn: Kommer aldrig igen

Jokeren: Havnen

MC Einar: Provokerer, onanerer

Voxeværk

Pelle Erobreren

En strandvasker

Rich Kids

Se mig dog!

 

 

Oprør

 

 

 

 

Vinh: ”Kongescoringen” af Kåre Bluitgen

Coke Cola light 2003

V6 tyggegummi

 

Reklamer

-         levende

 

Marie: ”Carlsberg, vores øl, vores kamp”

Fra ridderen på den hvide hest til…

Millionær på Gud

Udfordringen, JP 2006

 

Sagtekster

 

Kiri: ”Khader vil få 22 mandater” fra JP 10/5-07

Niarn: Kommer aldrig igen

Martin A.N: Tyvetøs

                     En strandvasker

Iben Melbye: Moonie

                      Se mig dog

 

Niels Hav: Kærligheden og livet

Film:

 Pelle Erobreren

Rich Kids

(En ubekvem sandhed)

 

Reklamer:

Royal System

Wrangler

Fremtidsdrømme

 

 

Kristian: ”Kongescoringen” af Kåre Bluitgen

 

Iben Melbye: Se mig dog!

                      Moonie

 

Benny Andersen: Et lykkeligt menneske

 

Janne Højgaard: En god dag at vinde

 

EB: Millionær på Gud

 

Rich Kids

Fremmedgjort

 

 

 

 

Stil

Pin up

 

 

 

Kortfilm

 

 

Sofie: ”Gråvejr”

Sulaima Hind: Voxeværk

Niarn: Kommer aldrig igen

Dan Turéll: Mord i mørket

 

Iben Melbye: Se mig dog

 

Svantes lykkelige dag

Mit liv som indvandrer

Et lykkeligt menneske

 

Klods Hans

Askepot

 

 

Det at være anderledes

 

 

 

Klods Hans

Askepot

 

Eventyr

 

 

Nanna: ”Hans og Grete” af Bdr. Grimm

Dan Turéll: Mord i mørket

Dennis Jürgensen: Snemanden

 

Krimi og gys

 

 

Jens: ”Eventyret om en, der drog ud for at lære frygten at kende”

Af Bdr. Grimm

 

Niarn: Kommer aldrig igen

Jokeren: Havnen

 

Musikvideoen

 

 

Johanne: ”Snork city blues” af Juncker

Date

Royal System

Tele Danmark

Wrangler

 

Reklamer

- faste

 

 

 

 

Zeynep: ”Burn”

Et lykkeligt menneske

Se mig dog

En god dag at vinde

Livet og kærlighed

 

 

Nyere noveller

 

Lasse: ”Udfordringen” af Daniel Zimakoff

 

 

102,5 ns



Tekstopgivelser 9.B

Tekstopgivelser i dansk, 9.B:

  

Noveller:

.Martin Andersen Nexø: Tyvetøs”                                                      2 ½

Martin Andersen Nexø: ”Uddrag af Pelle Erobreren”                           9 ½

Dennis Jürgensen. ”Snemanden”                                                        24 ½

Iben Melbye: ”Se mig dog!”                                                               9 ½

Janne Højgaard: ”En god dag at vinde”                                               9

Niels Hav: ”Livet og kærligheden”                                     6                                

                                                 

 

Eventyr:

H.C. Andersen: Klods Hans                                                               4

Askepot                                                                                            6 ¾

 

Digte:

Fra:

Noget nær det perfekte

Af Simon Skov Fougt

Alinea 2005

 

Dan Turéll: ”Gennem byen en sidste gang”                                         2 ½

Niarn: ”Kommer aldrig igen”                                                              1 ½

Jokeren: ”Havnen”                                                                            

MC Einar:”Provokerer, ornanerer” (1988)                                          

 

 

CD:

”Glad i åbningstiden” tekst Dan Turéll, musik Halfdan E

Indspillet i Kbh. 1984-86 & i Århus 1992-93:

”Jul igen, pul igen!”                                                                           ¾

 

Benny Andersen:

Mit liv som indvandrer                                                                       2 ¼

Smil                                                                                                  ½

Svantes lykkelige dag                                                                         ½

Morgenhymne                                                                                   ½

Mørkets sang                                                                                    1               

”Ung”                                                                                               ½

Et lykkeligt menneske                                                                        7

 

Reklamer:

Fra:

Reklametid

Af Jane Kristensen og Jørgen Riber Christensen

Dansklærerforeningen 2003

 

”Date”  - Vi Unge” 2002

Royal System, Bo Bedre 1966

Tele Danmark – Vi unge 2002

Wrangler Gaffa, 2002

 

Tv-reklame for Coca cola light 2003

Tv-reklame for v6 tyggegummi med Christina Roslyng

 

+ analyse af reklamer i grupper

Nederst på formularen

 

 

Sagtekster:

Søndag, 30.4-07

”Fra ridderen på den hvide hest til metroseksuelle drengerøve”            6 ¾

 

Ekstra Bladet: ”Farlig frelse” 19/12-06                                               

-         ”Millionær på Gud”                                                                

-         ”Det er grov udnyttelse”                                                           9 ½

-         ”Opgiver alt for Gud”                                                              4

 

               102 ¾  ns

Hovedværker:

Dan Turéll: ”Mord i mørket”  (Borgen 2005)

Sulaima Hind: ”Voxeværk” (Høst Paperback, 2.udg 1998)

Iben Melbye: Moonie”  (Høst Paperback, 1998)

 

 

 

Anden fiktion:

DR 2, DR undervisning, 11.03-02: ”Danske digtere 1900-1918”

 

”Onkel Danny – portræt af en karma cowboy” manuskript og instruktion af Steen Møller Rasmussen og Lars Movin, Plagiat Film 2002

 

”Danske musikvideoer” (2001-2005) – Grethe Grønkjær, GeGE 2006

-         ”Havnen”                                                              

-         ”Kommer aldrig igen”

 

 

Spillefilm:

 ”Pelle Erobreren” instruktion Bille August (1987)

 

 ”Rich kids” instruktion Rune Bendixen (biopremiere 01.03.07)

+ arbejdet med undervisningsmaterialet på hjemmesiden: http://www.richkidsthemovie.dk/

(Det danske Filminstitut 2007)

 

 ”En ubekvem sandhed” (Al Gore) (2006)

 

 

Kortfilm:

 

Stil

Pin up



Prøveform B

 DANSK, prøveform B (synopse)

 

Tekstopgivelserne skal indeholde

Fiktion

Ældre og nyere litteratur

Fx novelle, drama, digt, essay

Ikke fiktion

Sagprosa

Fx artikler, læserbreve, voxpop

Anden fiktion end litteratur

Fx spillefilm, kortfilm, kunstbilleder

Andet sagstof end sagtekster

Fx reklamer, radiomontager, internetside

Større værker

Mindst to af de tre større fiktive værker

Skal være danske romaner.

Det tredje kan være drama, spillefilm m.m.

 

Til FSA opgives 80-100 normalsider og 3 større værker.

En normalside er 1300 bogstaver.

 

 

Synopsen – en disposition for den mundtlige prøve

Synopsen skal eleverne selv skrive og ifølge ”Vejledningen til prøverne i dansk” skal den indeholde følgende.

 

En forside med:

Elevens navn og evt. skolens navn

Titel på fordybelsesområde

Præsentation af prøveoplægget og begrundelse for valget af dette (kort)

 

En side 2 med:

Disposition for den mundtlige prøve

Præsentation af analyse og fortolkningspunkter

Præsentation af perspektiveringsområder

Angivelse af oplæsningsafsnittet

Kildefortegnelse over læste tekster og andre oplysninger, der er anvendt i fordybelsesarbejdet.

 

Synopsen skal foruden de to sider også omfatte selve prøveteksten.

Synopsen er ”en udvidet disposition” og skal ikke indgå i bedømmelsen.

 

Synopsen – et indføringsark til eleverne

 

Når du har trukket dit fordybelsesområde, kan du gøre følgende

 

1.     Skriv ned i din logbog, hvordan du forstår det lodtrukne fordybelsesomrøde – hvad tror du, at det indeholder?

2.     Hvad ved du om dit fordybelsesområde – skriv i noteform.

 

3.     Kik i dine noter fra undervisningen igennem, som omhandler dit fordybelsesområde og skriv ned, hvad du kan bruge af dem.

 

4.     Hvilke problemer kan du umiddelbart se ved dit fordybelsesområde?

 

5.     Hvilke genre og tema skal dine prøvetekst indeholde?

 

 

Når du har fundet din prøvetekst, kan du gøre følgende:

 

1.     Læs teksten grundigt igennem og notér alle de ord og afsnit, som du evt. ikke forstår.

 

2 .Undersøg, hvad ordene og afsnittene betyder og skriv et referat af teksten. Hvis    det er et billede eller en anden udtryksform, du har valgt, så skaf dig et overblik over, hvad indholdet er.

 

3.     Hvordan ser du en sammenhæng mellem dit fordybelsesområde og din prøvetekst – skriv mindst 5 punkter/sammenligninger ned. Det kan være genre, fortælleform m.m.

 

4.     Kik igen på dit fordybelsesområde og analysér din prøvetekst.

 

5.     Skriv din analyse af din prøvetekst ned. En analyse kan indeholde overvejelser over fortælleform, karakteristik af miljø og personer, tid, forfatteroplysninger, intertekstuelle træk, kompositioner osv.

 

6.     Hvilke tekster kan du perspektivere din prøvetekst til? En perspektivering kan fx være en sammenligning af sproglige forhold, tematisk sammenhæng og genresammenhæng til andre tekster.

 

Når du har arbejdet med din prøvetekst og dit fordybelsesområde skal du skrive din synopse. Det kan gøres på følgende måde:

 

·        Lav en forside med dit navn, skolens navn og dit lodtrukne fordybelsesområde

 

·        Skriv en præsentation af din prøvetekst. Det kan du gøre ved at skrive et kort afsnit, hvor du meget kort skriver, hvad du synes, der er det mest vigtige i din prøvetekst.

·        Skriv en begrundelse for, hvorfor du valgte lige netop denne tekst?

 

·        Skriv en disposition for det, du vil sige til den mundtlige prøve. En disposition er en liste med en rækkefølge over det, du vil sige i punktform. Du skal huske, at du ca. har 10 – 12 min. Som indledning til prøven. Derfor er det vigtigt, at du ved præcist, hvad du vil sige. Dispositionen gælder for hele prøven.

 

·        Skriv en præsentation af analyse og fortolkningspunkter. Det vil sige, at du skal kikke i dine noter og logbogsoptegnelser efter – hvad har du skrevet under arbejdet med punkt 5 i forrige afsnit? Omformuler dine noter og skriv i et kort afsnit din analyse og din fortolkning af din prøvetekst.

 

·        Skriv en præsentation af perspektiveringsområder. Du kan bruge dine noter under punkt 6, som omhandler perspektiveringer. Skriv meget kort, hvorfor du netop har valgt disse perspektiveringsområder (6-8 linjer) – hvordan vil du perspektivere?

 

·        Endelig skal du lave en kildefortegnelse over det du har læst i forbindelse med arbejdet med synopsen – det gælder også de sider, som du har fundet på nettet.

 

Når synopsen er skrevet færdig, skal du rette den igennem for stavefejl og andre fejl. Få evt. en klassekammerat til at læse den igennem og kommentér den. Du kan også aftale med din kammerat, at han/hun stiller tre spørgsmål til din synopse, som du skal forsøge at svare på.

 

Afslutningsvis markerer du meget præcist i din prøvetekst og i din synopse, hvilket oplæsningsstykke du vil læse op til den mundtlige prøve. Det skal fylde ca. en halv  normalside. Det skal være meget tydeligt, hvor dit stykke er. Det kan være fx side 43, linje 16 – 42, så ved lærer og censor, hvor du læser op.

 

 

Oplæsningen i undervisningen og til prøven

 

Kravet om oplæsningen ved prøven kræver, at du er meget bevidst om kravet: ”Oplæsningen skal være klar og forståelig og stemmeføringen være afpasset den genre og situation, den knytter sig til.”

 

Dette betyder, at du skal demonstrere din viden om, hvordan de forskellige genrer skal læses op.

 

Fx hvordan skal man læse et digt op? Hvordan skal stemmeføring, betoning, frasering være?

Hvordan læser man en artikel op? Hvordan holder man pause i det oplæste?

 

Sådan kan du øve dig.

 

Du kan vælge at gøre det på forskellige måder fx kan du selv finde et afsnit hjemme, som du forbereder og læser op i skolen. Du kan knyttet evt. kommentarer til, hvordan du valgte at læse teksten op.

·        Hvor valgte jeg at holde pause?

·        Hvor lagde jeg ekstra tryk på ordene?

·        Hvordan fortolkede jeg teksten, mens jeg læste?

·        Hvordan var sammenhængen mellem det oplæste og indholdet i teksten?

 

Prøv

·        At læse en tekst monotont op

·        At læse den smilende op

·        At holde nogle pauser – de forkerte steder

·        At holde pauser de rigtige steder og begrund hvorfor?

·        At finde den direkte tale i teksten og giv dem ”en stemme”

 

Du kan gøre følgende, hvis du vil være rigtig god. Læse din tekst op, mens den båndes – lyt den derefter igennem og vurdér, hvordan den fungerer.

 

H.C. Andersen har skrevet teksten ”To jomfruer”. Denne tekst har mange ”stemmer” i spil. Gå sammen med nogle af dine kammerater og læs denne tekst to og to – mens I diskuterer, hvordan det skal lyde.

 

Ved prøven finder du selv et oplæsningsstykke, som du mener er velegnet. Den gode præstation er karakteriseret ved, at du foruden at læse fortolkende op også kan sætte dit oplæsningsstykke ind i en større og fortolkende sammenhæng. Du kan sikkert også begrunde, hvorfor det netop skal være dette bestemte stykke. (det er ikke et vurderingskriterium)

 

Litterær perspektivering

 

Perspektiveringen er ofte meget svær at arbejde med, fordi det kan være meget bredt, hvordan man forstår perspektivering.

 

En god danskfaglig perspektivering er karakteriseret ved:

En sammenhæng med tekstopgivelserne i forhold til tematisk sammenhæng, sproglige forhold, forfatterperspektivering, person- eller miljøskildringer.

 

En perspektivering kan også omfatte din egen læsning, sete film, egne erfaringer og oplevelser.

 

I undervisningen kan læreren ved hver læst tekst spørge om eleverne kan genkende mønstre i teksten fra andre tekster?

 

Dette spørgsmål bør kunne kvalificere jeres perspektivering, så de ikke kun kommer til at omhandle mere eller mindre overfladiske sammenligninger, men netop litterære perspektivering.

 

Ved prøven er det et krav, at du laver en perspektivering, og det kan til tider være problematisk, fordi man meget ofte i sin iver med at udarbejde synopsen jonglerer rundt med flere tekster på en gang. At perspektivere til mange tekster gør ikke automatisk præstationen bedre, fordi du kan forfalde til kun at referere den indholdsmæssige eller tematiske sammenhæng mellem teksterne. Derfor kan det anbefales, at du ved prøveform B kun perspektiverer til én tekst, men at du så til gengæld gør det grundigt, så du demonstrerer, at du kan begrunde sammenhængen velvalgt.

 

Arbejdet med prøveform B til prøven

 

Forløbet med prøveform B i punktform:

1.     Tilrettelæggelse af fordybelsesområder ud fra opgivelserne

2.     Lodtrækning mellem fordybelsesområder

3.     Forberedelsesperiode (10 lektioner), hvor eleven udvælger prøvestof og fordyber sig i sit valgte prøveoplæg. Dette foregår med læreren som vejleder

4.     Udformning og aflevering af synopse for den mundtlige prøve

5.     Mundtlig prøve og karaktergivning

 

Tekstopgivelserne

 

I punktform kan man opstille følgende kriterier for tekstopgivelserne:

 

1.     Tekstopgivelserne danner grundlag for den indholdsmæssige og praktiske tilrettelæggelse af prøverne

2.     Tekstopgivelserne skal være tilgængelige for eleverne

3.     Tekstopgivelserne danner grundlaget for fordybelsesområder

4.     Tekstopgivelserne dækker både 8. og 9. kl.

5.     Tekstopgivelserne skal have kildeangivelser

6.     Tekstopgivelserne skal indeholde normalsideangivelse for tekster – ikke normalsideangivelse for større værker og andre udtryksformer

7.     Tekstopgivelserne må ikke indeholde tekster, som eleverne selv har produceret

 

Tilrettelæggelse af fordybelsesområder

 

Fordybelsesområderne dannes ud fra klassens tekstopgivelser. Tilrettelæggelsen af fordybelsesområderne foregår i samarbejde med læreren i de sidste dansktimer inden de skriftlige prøver.

Fordybelsesområder gives en overskrift og skal dække opgivelserne alsidigt og det betyder, at man ikke kan undlade mindre populære danskfaglige områder fra tekstopgivelserne. Når fordybelsesområderne er fundet, trækkes der lod blandt eleverne om et område. Lodtrækningen finder først sted efter de skriftlige prøver er afsluttet.

 

Forberedelsesperioden – de 10 lektioner

 

Efter lodtrækningen er overstået skal du i samarbejde med læreren finde et prøveoplæg. Der er følgende krav til prøveoplægget:

·        Prøveteksten vælges af eleven

·        Prøveoplægget må ikke være bearbejdet i undervisningen

·        Prøveoplægget skal være på dansk

 

Det er særdeles vigtigt, at læreren vurderer, om den tekst du er i færd med at vælge, også er en hensigtsmæssig prøvetekst. Indeholder den tilpas udfordringer for dig, og harmonerer teksten med dine færdigheder og kundskaber?

 

Udarbejdelse af synopsen følger de samme regler som i undervisningen.

 

Din egen indledning ved prøven – hvordan kan du/I lave en god indledning?

 

Du skal ved prøveform B indlede prøven med et oplæg, som højest må vare halvdelen af den samlede prøvetid. Det kræver øvelse og overblik over, hvad du vil sige.

 

Du kan evt. bruge følgende model:

1.     Gør dig klart, hvad du vil sige til den mundtlige prøve – skriv det ned i stikordsform – og det kan ikke anbefales, at du laver et referat af din prøvetekst.

2.     Du kan evt. vælge nogle af de pointer, du synes, din synopse har. Du kan også skrive, hvordan du er blevet ”klogere” efter udarbejdelsen af synopsen – hvad har du lært?

3.     Find og skriv de mest vigtige punkter op fra din synopse

4.     Find nogle pointer, som du IKKE har skrevet i din synopse

5.     Lav en liste over de fem punkter – tag det vigtigste først

6.     Når listen er skrevet – så øv den igennem – fortæl højt, hvad du vil sige og tag tid på, at du bruger ca. 10 minutter. Det kan IKKE anbefales, at du bruger mere tid, for så bliver du bare afbrudt af lærer og censor. Efter ca. 10 minutter skal du indgå i en samtale med lærer og censor.

7.     Du skal ikke læse dine notater op – du skal fortælle og have øjenkontakt med lærer og censor undervejs i din eksamination

8.     Efter dine 10 minutter følger du den disposition, som du har skrevet i din synopse

 

Vurderingskriterierne – med særlig henblik på:

- oplæsningen og perspektivering

Når eksaminationen er færdig, skal elevens præstation vurderes. Det gøres ud fra de vurderingskriterier, der er opstillet i ”Vejledning for prøverne i dansk”.

I skemaform kan man sige, at præstationen overordnet skal vurderes i to hovedkategorier – tekstarbejde og mundtlig fremstilling. For en præstation i middelområdet gælder følgende:

 

 

Tekstarbejdet

·        Præstationen vise indsigt i hovedindholdet og dets væsentlige elementer

·        Analyse og fortolkning vise en nogenlunde indsigt i sammenhængen mellem sprog, indhold og genre

·        Analyse og fortolkning være begrundede ud fra iagttagelser i oplæggets indhold og form

·        Præstationen indeholde en begrundet vurdering af oplægget

·        Perspektiveringen til danskfaglige områder fra opgivelserne og til andre tekster og udtryksformer begrundes med faglige elementer

 

 

Mundtlig fremstilling

 

·        Formulering og artikulation være klar og tydelig

·        Sproget være forståeligt og  nogenlunde klart

·        Samtalen afspejle færdighed i at lytte opmærksomt og i at indgå i en dialog om danskfagligt stof

·        Oplæsningen være klar og forståelig og stemmeføringen være afpasset den genre og situation, den knytter sig til

 

 

Det kan anbefales, at du meget præcist kende de vurderingskriterier, som du bliver bedømt ud fra. Det er vigtigt at understrege, at den mundtlige fremstilling og tekstarbejdet ”tæller” lige meget i vurderingen.

 

Oplæsningen ved prøven

 

Du finder selv et oplæsningsstykke, som du mener er velegnet. Den gode præstation er sandsynligvis karakteriseret ved, at du foruden at læse fortolkende op også kan sætte dit oplæsningsstykke ind i en større og fortolkende sammenhæng. Du kan sandsynligvis også glimrende begrunde, hvorfor det netop skal være dette bestemte stykke, du har valgt at læse op.

 

 

 

 

 

 

 

 



Tur til Heide Park

Hej alle sammen.

 

Som I nok har hørt, skal vi en tur en Heide Park i Tyskland sammen.

Turen bliver den 5. juni, vi mødes alle sammen klokken 04.30 ved Brændgårdskolen, udenfor tandlægen. Vi kører i bus derned, når vi kommer til Heide Park (ca. 9.00), skal bussen stå stille i 9 timer, de 9 timer har vi inde i Heide Park.

Når vi er færdige der, går turen hjemad igen. På hjemturen stopper vi ved grænsekioskerne, så der vil være mulighed for at handle lidt billigt ind.

Der vil være selvfølgelig være lærere med hele turen, det bliver Jette Kjeldahl og Inga Pedersen.

Busturen (Kevin far kører J) bliver betalt af klassekassen, mad og personligt forbrug bliver I nødt til selv at betale.

Vi er bare nødt til præcist at vide hvor mange der vil med, da vi skal have bestilt billetter osv.

Derfor vil jeg bede Jer aflevere denne tilmelding senest tirsdag d. 22. maj, enten til Jette eller Marie.

Vi er ikke helt sikre på hvornår vi er hjemme, da det kommer an på så meget, men det bliver omkring midnat.

Husk pas!!!!

 

 

Jeg vil meget gerne med til Heide Park den 5. juni.

 

 

 

----------------------------------                                              ---------------------------------

Elevens navn                                                                    Forældre underskrift

 

 

Med Venlig Hilsen

Marie.



Skemaændring uge 21


Skemaændring uge 22


Forberedelse til de skriftlige prøver

 

 

 

Et par tips til forberedelse af de skriftlige prøver i dansk:

 

Retskrivning /læseprøve:

 

1.

Træn jævnligt din læsehastighed ved hjælp af 5-5-5 metoden

 

 

2.

Arbejd gerne hver dag med ”Digitale retstavningsprøver” på  http://www.digitalretstavning.dk

Login: Brændgårdskolen001

Vil du prøve en læseprøve, så skriv test i loginfeltet.

 

 

3.

Komma og tegnsætning kan trænes på http://www.dsn.dk/

På Dansk Sprognævns hjemmeside er der mulighed for at teste sin sprogviden – herunder også øvelser med komma. Husk at bruge startkomma.

 

 

 

Stil:

 

Repeter de forskellige skriftlige genre i ”Fra tekst til tekst til tekst” eller i ”Sådansk”

En rigtig god hjemmeside til det brug er:

http://www.ann-berit.dk/links/genrelinks.htm

 

God arbejdslyst

          k.h. Jette J