Dansk
Kommunikation
IT og kommunikation
Sociale medier
Samfundsfag
Sociale og kulturelle forhold
Socialisering
Fællesskaber

UdlånsafdelingenFindes ikke i informationsafdelingenFindes ikke som orienteringseksemplar  7. til 10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser Online 
Huskeseddel:
Billedbøger dan/bill




Dags Dato
Bommerter på Facebook
man skal ikke dele alt på de sociale netværk

Indholdsbeskrivelse:
I en engelsk dokumentar gives eksempler på de store problemer, man kan rode sig ud i, hvis man ikke tænker sig om, før man giver udtryk for sine følelser og tanker i sociale medier som Twitter, Facebook, Instagram, YouTube osv. Før en rejse til USA twitter en ung englænder for sjov: "I'm gonna destroy America", hvilket i engelsk slang betyder, at han vil vælte USA ved at drikke heftigt. Twitter overvåges imidlertid af efterretningstjenester i USA, så han anholdes i lufthavnen og holdes i varetægt mistænkt for terrorisme. I sidste ende sættes han og hans veninde på et fly tilbage til England og får ikke lov at rejse ind i USA. En anden engelsk teenager hacker sig ind i en berømtheds Facebook-profil og ændrer den, så den hævder at "Justin Bieber er klam". Det giver berømtheden store pr-problemer, og da teenageren fanges, får han et års fængsel for "cyber crimes" og "invasion of privacy", selv om han med sin skæmt i realiteten har hjulpet Facebook ved at pege på svagheder i websidens sikkerhed. Nogle forbrydelser oploades på YouTube af de stolte forbrydere selv, og det bruger politiet selvfølgelig til at komme på sporet af dem og få dem dømt! Det er primært et logistikproblem, da en teenager bredt annoncerer en fest på Facebook og hundredevis af totalt fremmede møder op og skaber kaos. Mere alvorligt er det, da to teenagere for sjov annoncerer en kammerats pludselige "død" på nettet, og hans mor ser det og får et chok. I udsendelsen er der mange andre eksempler på bommerter i de sociale medier, som vokser helt ud af proportion.


Pædagogiske noter:

Pernille Lomholt
Der er i udsendelsen 11 forskellige situationer, hvor helt almindelige mennesker er kommet i politiets søgelys eller blevet ofre for cyber-forbrydelser, fordi de ikke tænkte sig om. Kapitelsættet og den pædagogiske note tager sit udspring i tre af de fire elevpositioner i det tværgående tema: It og medier: Eleven som kritisk undersøger, Eleven som analyserende modtager, Eleven som ansvarlig deltager.
Eleverne kan arbejde med filmen ved at vælge en af de 11 situationer, som kapitelsættet er inddelt efter. Her kan man stille spørgsmål som: Hvad har hovedpersonen i dit kapitel lært af det der skete? Kan du lære noget af dette? Hvad vil du gøre fremover? Hvilke erfaringer kan du gøre brug af i dit liv med sociale medier?


Fysisk beskrivelse:
  • TV-optagelse, 40 min

Sprog:
  • Dansk (sporadisk)
  • Engelsk

Undertekster:
  • Dansk

Klassetrin:
7. til 10. klasse.
Ungdomsuddannelser, Voksenuddannelser

Udgiver: TV2
Udgivelsesår: 2013
ID nr.: TV0000026898
TV Dato: 28-10-2013
Spilletid: 40 min.
DK5:
Pædagogisk note: Pernille Lomholt Christensen





Vent venligst...
Vent venligst mens siden indlæses...