Dansk
Fortolkning
Andre æstetiske tekster/multimodale
Animationsfilm
Dansk
Fortolkning
Andre æstetiske tekster/multimodale
Kortfilm
Engelsk
Temaer
Heroes
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Identitet
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Køn
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Normer og idealer
Tysk
Genrer
Animationsfilm
Tysk
Genrer
Kortfilm

UdlånsafdelingenFindes ikke i informationsafdelingenFindes ikke som orienteringseksemplar  2. til 6. klasse Online 
Huskeseddel:
Emma




Grandma’s hero

Indholdsbeskrivelse:
Kortfilm uden tale. Kort efter at Lulu har afsluttet sin uddannelse på Akademiet for helte, får han en chance for at bevise sin styrke. Han får muligheden for at tage ud på en rejse, hvor han skal dræbe en skræmmende drage. Til Lulus store fortvivlelse beslutter hans søde mormor at rejse med ham, så rejsen får en noget anden karakter end han havde drømt om.


Pædagogisk note:

Mette Bech
Filmen Grandma's Hero er velegnet til at arbejde med filmanalyse i dansk. Filmens hovedtemaer handler om at være helt/antihelt og at lære at træffe sine egne valg. Den pædagogiske note og de tilhørende tre kapitelmærkninger har målgruppen 3 - 4. klassetrin.
Kapitelmærkningerne er lavet som et pædagogisk redskab, der primært retter sig mod eleverne. Kapitelmærkningen; Bedstemors helt - filmen kort fortalt omhandler filmens handlingsstruktur. Kapitelmærkningen; Lulus valg - kan en helt gå med strikket hjelm understøttet arbejdet med filmens hovedtema, at træffe valg. Den sidste kapitelmærkning stiller spørgsmål til filmens virkemidler.
1. Inden filmen ses i klassen er det en god idé at aktivere elevernes forforståelse omkring eventyrets struktur (hjemme-ude-hjem), samtale om hvad der er forskel på en helt/antihelt og sætte fokus på at filmen er ordløs, så der fortælles via billeder og lyd.
2. Det anbefales at filmen ses flere gange, hvilket er muligt, da den kun varer 7 min. Første gang ses hele filmen uden afbrydelse, så eleverne kan få deres egen umiddelbare oplevelse. De næste gange kan arbejdes med de tre kapitelmærkninger og de spørgsmål, som de knytter an til.
3. Efter et have set og analyseret filmen vil man med fordel kunne arbejde med at remediere filmen. Det gøres ved at downloade filmen (se nedenstående link) og efterfølgende bearbejde den i et filmredigeringsprogram fx. WeVideo fra Skoletube. Da filmen er uden tale, kunne det være interessant at fokusere på at lade eleverne lægge dialog på filmen. Man må gerne lægge de film eleverne har produceret på en Skoletube kanal, men det er ikke tilladt at offentliggøre den på nettet.
Man kan desuden arbejde videre med temaet helt-antihelt i fx Lego filmen, som kan lånes på mitcfu.


Form og genre:
Animationsfilm | Fiktion | Kortfilm

Download tv-udsendelsen:
Klik her for at downloade tv-udsendelsen

Fysisk beskrivelse:
  • TV-optagelse, 8 min

Klassetrin:
2. til 6. klasse.

Anvendelsesklausul:
Remedierede film må ikke uploades udenfor skoletube

Udgiver: Animationsværkstedet
Udgivelsesår: 2018
ID nr.: TV0000112627
TV Dato: 21-08-2018
Spilletid: 8 min.
DK5:
Instruktør: Ben Ozeri
Corentin Monnier
Pædagogisk note: Mette Bech
Stemmer: Hanne Pedersen
Kasper Christensen
Morten Lund Thulstrup





Vent venligst...
Vent venligst mens siden indlæses...